کد مطلب:231640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:240

در حرمت ربا
9- محمد بن سنان گوید: حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من نوشت: علت تحریم ربا و نهی خداوند از آن از این جهت است كه خداوند متعال از فساد اموال جلوگیری كرده و مردم را از مخلوط شدن مال آنها به حرام بازداشته است.

هرگاه آدمی یك درهم را به دو درهم خریداری كرد یك درهم آن مشروع و درهم دیگر باطل است و خرید و فروش ربوی در هر حال برای فروشنده و مشتری موجب ضرر و زیان است.

پس خداوند متعال بنده خود را از ربا بازداشته تا صاحب مال گرفتار فساد و تباهی مال نگردد، همان طور كه سفیه را از تصرف مالش منع كرده تا آنگاه كه سفاهت او برطرف شده و قدر و قیمت مالش را بداند، و از این رو خرید و فروش یك درهم را به دو درهم حرام فرموده است.

بعد از اینكه خداوند حرمت ربا را بیان كرده و در قرآن مجید حكم آن را فرموده هر كس این حرام را مرتكب شود و حكم خداوند را زیرپا گذارد مرتكب كفر شده است.

و علت دیگر آنكه اگر در جامعه اسلامی رباخواری پدید آید، مردم خوبیها را فراموش می كنند، و برای رسیدن به مال زیاد از هر گونه ظلم و اجحاف



[ صفحه 702]



خودداری نخواهند كرد، و در نتیجه قرض الحسنه و اعمال نیك در جامعه از بین می رود، و فساد و تباهی و از بین رفتن اموال مردم و تلف شدن ثروت عمومی و انحصار آن پیش خواهد آمد.